Wacht niet met het lezen van gedichten en korte verhalen totdat je je been hebt gebroken!

Bukowski on Style

Panenka

Een penalty waarbij de doelverdediger wordt misleid om naar de hoek te duiken waarna vervolgens de bal over de keeper heen wordt gestift, staat bekend als een 'Penenka'. Vernoemd naar de man die het bedacht en voor het eerst uitvoerde. Cruciaal hierbij is dat de keeper naar een van de hoeken duikt. Blijft de doelverdediger staan en wordt vervolgens de bal gestift dan beland deze kinderlijk eenvoudig in de handen van de keeper. Het geheel ziet er knullig uit en werkt aanstekelijk op de lachspieren.

Het Europees Kampioenschap Voetbal van 1976 werd gehouden in de toenmalige republiek Joegoslavië. In de finale troffen Tsjecho-Slowakije en West-Duitsland elkaar. Na de reguliere speeltijd was de stand 2-2. De verlenging leverde geen doelpunten op. Penalty's moesten de beslissing brengen. Bij een stand van 4-3 in het voordeel van Tsjecho-Slowakije legde Antonín Penenka aan voor de beslissende strafschop.

Antonín Panenka misleidde de keeper en stifte de bal over Sepp Meyer heen. Herman Kuijphof, tv-verslaggever, dacht dat de bal naast het doel was gegaan. In de herhaling werd het pas duidelijk dat dit een penalty was met een ongelofelijke schoonheid. Tsjecho-Slowakije werd dankzij Antonín Panenka Europees Kampioen. De moed die Panenka aan de dag legde werd jaren later pas duidelijk.

In de jaren zeventig was de wereld verdeeld in twee machtsblokken; het Communistische Oostblok en het Kapitalistische Vrije Westen. Het waren de jaren van de 'Koude Oorlog'. Sport speelde in deze periode van gewapende vrede een belangrijke rol. Het behalen van sportprijzen was niet alleen een sportieve prestatie maar tevens ook een politiek statement.

Toen Antonín Panenka aanlegde voor zijn penalty was hij volledig bewust van het risico dat hij nam. Hij zou er later over zeggen "Ik wist dat als ik zou missen, onze communistische regering zou denken dat het een politiek gebaar was. Dan zou ik misschien eindigen in de uranium-mijnen".

In het gedicht Bukowski on Style definieert de dichter Kunst als een eigenschap waarbij moed wordt verenigd met stijl. Bukowski wist niets van voetbal (tja een Amerikaan!) anders had hij Antonín Panenka in zijn gedicht opgenomen. Als eerbetoon aan Antonín Panenka hier het gedicht Bukowski on Style van Charles Bukowski

Bukowski on style by Charles Bukowski

Style is the answer to everything.
Fresh way to approach a dull or dangerous thing.
To do a dull thing with style is preferable to doing a dangerous thing without it.
To do a dangerous thing with style, is what I call art.

Bullfighting can be an art.
Boxing can be an art.
Loving can be an art.
Opening a can of sardines can be an art.

Not many have style.
Not many can keep style.
I have seen dogs with more style than men.
Although not many dogs have style.
Cats have it with abundance.

When Hemingway put his brains to the wall with a shotgun, that was style.
For sometimes people give you style.
Joan of Arc had style.
John the Baptist.
Jesus.
Socrates.
Caesar.
García Lorca.

I have met men in jail with style.
I have met more men in jail with style than men out of jail.
Style is a difference, a way of doing, a way of being done.
Six herons standing quietly in a pool of water, or you, walking
out of the bathroom naked without seeing me.